Dnešní regionální exkurze, tentokrát s žáky 6., 7. a 9. tříd ZŠ Žatec, nám. 28.října. Tématem byly zajímavosti Českého středohoří. Program nás zavedl na Písečný vrch u Milé, na Čičov u Hořence, Kamenná slunce u Hnojnic a na zříceninu hradu Oltářík.
Výchovně vzdělávací cíle
Žáci
- projevují a rozvíjejí zájem o přírodu a přírodniny
- využívají různé metody pro hlubší porozumění přírodním faktům, vnímání přírody jako systému, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, které na sebe navzájem působí a ovlivňují se
- využívají otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování
- aplikují přírodovědné poznatky v praktickém životě
- vyhledají a uvádějí podstatné souvislosti mezi stavem přírody a lidskou činností, závislosti člověka na přírodních zdrojích
Funkční gramotnosti
Přírodovědná gramotnost (PG)
- motivuje žáky k samostatnému pozorování a porovnávání získaných přírodovědných a historických poznatků
- podněcuje žáky k nalézání souvislostí mezi nově získanými přírodovědnými a historickými poznatky
- vede žáky k vyhledávání informací, které potřebuje k řešení konkrétních přírodovědných a historických problémů
- vede žáky k práci s živými přírodninami
Sociální gramotnost (SG)
- zařazuje metody, při kterých žáci sami navrhují řešení, docházejí k závěrům a vyhodnocují získaná fakta
- vede žáky k respektování názorů jiných
- vede žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých
- motivuje žáky k aktivní ochraně životního prostředí
- zadává úkoly, při kterých mohou žáci komunikovat a aplikovat osvojená pravidla správné komunikace společně s vhodným používáním odborných výrazů
- vede žáky ke správnému formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě
Kompetence
Kompetence k učení
- vyžaduje po žácích vyhledávání, třídění přírodovědných informací a jejich propojování s informacemi z jiných oborů
- vede žáky ke správnému používání vhodné odborné terminologie
- motivuje žáky k samostatnému pozorování a porovnávání získaných poznatků
- podněcuje žáky k nalézání souvislostí mezi nově získanými poznatky
Kompetence k řešení problémů
- vede žáky k vyhledávání informací, které potřebuje k řešení konkrétních přírodovědných problémů
- zařazuje metody, při kterých žáci sami navrhují řešení, docházejí k závěrům a vyhodnocují získaná fakta
Kompetence komunikativní
- zadává úkoly, při kterých mohou žáci komunikovat a aplikovat osvojená pravidla správné komunikace společně s vhodným používáním odborných výrazů
- vede žáky ke správnému formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě
Kompetence sociální a personální
- zadává úkoly, při kterých mohou žáci spolupracovat, zaměřit se na takové části z oboru, která je jim nejblíže vzhledem k jejich zájmům
- vede žáky k respektování názorů jiných a získávání zkušeností od druhých
Kompetence občanské
- vede žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých
- motivuje žáky k aktivní ochraně životního prostředí
Kompetence pracovní
- vede žáky k dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel při práci s živými přírodninami
- zadává úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh
ITINERÁŘ EXKURZE
- 8:20 – Zastávka Písečný vrch (zhruba obec Milá) – těžba (ložiska)
- 9:50 – Zastávka Čičov (obec Hořenec) – stepní společenstva
- 11:00 – Zastávka Kamenná slunce (obec Hnojnice) – pozůstatky vulkanické činnosti
- 12:00 – Zastávka Oltářík (obec Děkovka) – strážné hrádky
- 13:30 – Zastávka Raná (obec Raná)
ZHODNOCENÍ EXKURZE
České středohoří je nepřebernou studnicí informací o geologickém i biologickém vývoji našeho regionu, skýtá rozmanitou nabídku mnoha rostlinných i živočišných druhů, často ovšem vzácných a kriticky ohrožených. Za poklesem místní biodiverzity stojí především člověk a jeho konzumní způsob života.
O krásách našeho regionu, zjevných, ale i těch skrytých, o tajemstvích Českého středohoří se mohli přesvědčit v rámci regionální exkurze žáci II. stupně Základní školy Žatec, nám. 28. října 1019, okres Louny. Společně s odborným lektorem z Centra ekologické výchovy VIANA jsme navštívili několik typických lokalit vypovídajících o průběhu geologického vývoje na našem území, např. o vulkanické činnosti, tvorbě ložisek, vzniku tzv. kamenných moří atd. Žáci měli také možnost blíže si prohlédnout u nás poměrně vzácně se vyskytující zástupce stepních rostlinných společenstev.
Za krásami přírody není třeba cestovat světa lán, stačí jen okno otevřít a pustit ji k nám.
Děkujeme panu Ing. Michalu Tarantovi, vedoucímu Centra ekologické výchovy VIANA, za profesionálně připravenou a vedenou exkurzi.
zpracovala: Mgr. Ing. Silvie Svobodová